Dowodem na to jest ananonimowość jego artystycznych dokonań, z którymi spotykamy się uczestnicząc w różnych wydarzeniach mających miejsce w Chicago.
A to między innymi…
Bywając na spotkaniach w wybitnymi osobistościami pojawiającymi się w chciagowskim środowisku polonijnym, jesteśmy świadkami przekazywania im artystycznych podarunków – rzeźb i płaskorzeźb, wykonanych z miedzi.
– Udając się na msze święte w kościołach chicagowskich – spoglądamy na miedziane kopuły i ozdoby tych świątyń, a potem w ich wnętrzach na rzeźby przedstawiające naszego papieża Jana Pawła II.
– Przeglądająć kolorowe magazny prasy polonijnej znajdujemy w nich relacje z różnych ważnych uroczystości państwowych i kościelnych, wizyt, parad, jubileuszów, imprez społecznych i charytatywnych…
Prezydent Lech Kaczyński z statuetką Papieża -dziełem Leonarda Szczura
Na zdjęciach z tych wydarzeń widzimy prace artystyczne stanowiące symbole tych wydarzeń, okazjonalne prezenty lub eksponaty do licytacji na wzniosłe cele.
Autorem tych licznych i różnorodnych – pozornie anonimowych dzieł – w rzeczywistości jest chicagowski artysta-rzeźbiarz LEONARD SZCZUR.
Artysta przebywa w Chicago od roku 2001, gdzie tworzy we własnej pracowni, ale również współpracuje z firmą zajmującą się renowacją ozdobnych elementów budowli zabytkowych.
W okresie pobytu w USA wykonał ponad 200 różnych prac, znajdujących się w wielu ważnych obiektach, a także w posiadaniu licznego grona prominentnych osobistości w Ameryce i w Polsce.
W galerii polishnews.com. znajdą Państwo prace artysty.
Poniżej jest link
1. Twórczość Leonarda Szczura, artysty-rzeźbiarza
2. Otrzymane dzieła artysty Leonarda Szczura przez prezydentów, biskupów, polityków…
https://polishnews.com/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=310
ŻYCIORYS ARTYSTYCZNY LEONARDA SZCZURA
Początek swojej profesjonalnej działalności twórczej LEONARD SZCZUR uznaje za rok 1976, kiedy to podjął pracę… w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu.
Pracując przy sporządzaniu prototypów elementów produkowanych tam samolotów, miał dostęp do urządzeń i materiałów pozwalających mu na uboczne projektowanie i wykonywanie przedmiotów o charakterze artystycznym. Dokonywał tego za wiedzą dyrekcji zakładów i na potrzeby obiektów tych zakładów, w tym i Domu Kultury.
Były to przedmioty odlewane potem z mosiądzu takie jak: stylowe świeczniki i kandelabry, historyczne zbroje i biała broń, obudowa kominkowych zegarów, czy nawet krzyże misyjne przeznaczone dla kościołów i klasztorów. Wyjątkowym dziełem była stworzona przez artystę kolekcja modeli w skali 1 do 40 wszystkich siedmiu samolotów produkowanych w WSK Mielec. Przedmioty te były wykonywane dla celów promocyjnych, ale także na prezenty przekazywane przez dyrekcję zakładów swoim kontrahentom i gościom.
Założenie rodziny i konieczność jej utrzymania oraz budowa własnego domu zachęciła Leonarda Szczura do odejścia z Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego i podjęcia się na własny rachunek produkcji poszukiwanych na rynku budowlanym ozdób i sztukaterii gipsowych: plafonów, pilastrów, stiuków, rozet, czy różnego rodzaju zwieńczeń i narożników.
Budując swój dom, artysta z góry zaplanował, że w przyszłości znajdzie się w nim galeria pozwalająca zaprezentować jego dorobek artystyczny. Stąd już w czasie budowy sam wykonywał elementy wykończeniowe stanowiące swoiste dzieła artrystyczne, nadające poszczególnym pomieszczeniom charakter obiektu przybytku sztuki. Natychmiast po zakończeniu budowy domu wyeksponował w nim dziesiątki przedmiotów mających wartość artrystyczną, które były jego dziełem.
Prace artysty w dziedzinie projektowania i produkcji elementów gispowych zostały uhonorowane udziałem w wystawie organizowanejw Krakowie.
Wystawa ta – między innymi – przyczyniła się do tego, że w roku 1995 Leonard Szczur został zaangażowany do pracy w słynnej wiedeńskiej firmie Kurta Saulicha, specjalizującej się w renowacji obiektów zabytkowych: zamków, pałacyków i dworków. Miał on tu okazję współpracować z wybitnymi artystami i architektami z wielu krajów europejskich. Właściciel tej firmy miał także własną galerię sztuki Dalekiego Wschodu, której klientelą byli ludzie bogaci i o znanych nazwiska w Austrii. Po zakupieniu przez nich dzieł sztuki, często zlecali oni adaptację pomieszczeń w swoich domach do zainstalowania tych dzieł, w których to adaptacjach z reguły brał udział Leonard Szczur. Praca ta przynoswiła mu przez cztery lata nie tylko wysokie zarobki, ale także dawała dużą satysfakcję i bardzo cenne doświadczenia artystyczne.
Niespokojny w poszukiwaniach twórczych charakter artysty i ciekawość świata skłoniły Leonarda Szczura do wykorzystania okazji, aby przybyć do USA. Tu zrodziła się też chęć artystycznego działania w środowisku polonijnym. Ale twarde realia życia w Ameryce i konieczność regularnego zarabiania pieniędzy na utrzymanie domu i rodziny w Polsce – żony i trojga uczących się dzieci – zmusiły go do podjęcia dobrze płatnej pracy w firmie produkującej różnego rodzaju elementy z blachy miedzianej, także na renowację obiektów zabytkowych. Praca ta tym bardziej odpowiadała mu, bowiem w wielu przypadkach wymagała wykazania kunsztu artystycznego, jak choćby przy renowacji kopuł kościołów, czy odtwarzaniu różnych zniszczonych elementów zdobiących zabytkowe budowle. I tu udział Leonarda Szczura w takich pracach okazał się nie do przecenienia. Sprawą korzystną dla niego było i to, że poznając wyjątkowy talent artysty, właściciele firmy wyrazili zgodę, aby mógł on wykonywać w ich pracowni dzieła o charakterze czysto artystycznym, nie związane z profilem ich działalności biznesowej.
Płaskorzeźba, dar dla Radia Maryja
Właśnie ten stosunek do artysty i dostęp do materiału z miedzi rozbudził w artyście nową pasję twórczą: możliwość tworzenia rzeźb i plaskorzeźb, wykonywanych bezpośrednio z tego atrakcyjnego surowca, pozwalającego uzyskać wyjątkowe walory plastyczne i estetyczne wytwarzanego dzieła, z reguły bez potrzeby robienia matryc, wzorców czy makiet. A zatem była to możliwość wykonywania pracy artystycznej w najbardziej twórczej formie.
Realia życia w Chicago i wydarzenia historyczne związane z polskimi i polonijnymi sprawami zdecydowały, że artysta skupił się w swojej twórczości na określonych tematach, niejako narzuonymi przez aktualne potrzeby społeczne i światopoglądowe. I należy tu wyraźnie podkreślić, że niczego nie tworzył z myślą o korzyściach finansowych, pracował zawsze beziteresowanie ponosząc nawet koszty zakupu materiałów i w pełni oddając swój talent dla potrzeb społecznych.
Do jego najważniejszych dzieł należą…
– Stworzona z głębokiej potrzeby serca rzeźba postaci papieża Jana Pawła II, ofiarowana kościołowi Św. Konstancji w Chicago, gdzie ustawiona jest na głównym ołtarzu. Dar ten został przekazany przez artystę w intencji uzdrowienia jego żony przechodzącej ciężką chorobę rakową.. Trudno oceniać efekt takiej intencji, ale faktem jest, iż ta osoba stojąca na krawędzi doczesnego życia powróciła do pełnego zdrowia.
– Powyższy fakt z pewnością miał wpływ na to, że postać Jana Pawła II była tematem wielu następnycyh prac artysty – zarówno rzeźb całej postaci jak i popiersi, w tym także przedstawienia ich w formie płaskorzeźb. Dzieła te artysta ofiarował z różnych okazji różnym instytucjom i osobistościom, między innymi Jezuickiemu Ośrodkowi Milenijnemu, Ojców Jezuitów w Chicago, w którym rzeźba ustawiona jest na honorowym miejscu w auli, czy Domowi Sióstr Dominikanek w miejscowości Justice.
– W roku 2005 z inicjatywy polskiej młodzieży w Chicago odbył się masowy Biały Marsz ku czci Jana Pawła II. Wówczas to statua naszego Ojca Świętego wykonana przez Leonarda Szczura została przyjęta jako symbol Młodzieży Polonii Amerykańskiej i Białego Marszu, który tę młodzież zjednoczył. Repliki tej rzeźby została podarowana przez powstałą wówczas organizację młodzieżową wielu osobom, jako wyraz szacunku i podziękowania za wsparcie w jej działalności społecznej.
Między innymi otrzymali ją: amerykański general polskiego pochodzenia Edward Rowny, Anna Walentynowicz i burmistrz Chicago Richard Daley, który otrzymane dzieło polecił eksponować w City Hall.
– Inna rzeźba postaci Jana Pawła II, wykonana przez Leonarda Szczura na prośbę młodzieży z parafialnej szkoły polskiej w Wheeling została poświęcona w czasie Mszy Święej w Bazylice Św. Jacka, a następnie przesłana do Watykanu na ręce papieża Benedykta XVI, z petycją nauczycieli i młodzieży do władz kościelnych o przyspieszenie beatyfikcji Jana Pawła II.
– Kolejne rzeźby postaci Jana Pawła II trafiły także do Polski: do rąk arcybiskupa warszawskiego Kazimierza Nycza i do nowo powstałego Regionalnego Muzum w Koszycach koło Krakowa.
W czasie pobytu prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Chicago, w październiku 2007 r., także prace artrystyczne Leonarda Szczura – spośród wielu innych propozycji – zostały wybrane na prezenty dla osób uczestniczących w tym wydarzeniu. I tak podczas spotkania z władzami Stanu Illinois, po podpisaniu umowy o współpracy z Polską, przedstawiciele Polonii wręczyli gubernatorowi Rodowi Blagojewich’owi i prezydentowi Kaczyńskiemu rzeźby postaci papieża Jana Pawła II.
Natomiast w czasie uroczystego koncertu w Parku Milenijnym państwo Kaczyńscy otrzymali płaskorzeźbę, również z wizerunkiem Jana Pawła II, spoglądającego na chicagowską Bazylikę Św. Jacka.
Leonard Szczur wykonał także na specjalne okazje szereg różnych wersji symbolu Ameryki – Nowojorskiej Statuy Wolności.
Otrzymali ją między innymi:
– Prezydent Lech Wałesą, z okazji pobytu w Nowym Jorku na uroczystej Paradzie Pułaskiego w roku 2005,
– Prezydent Lech Kaczyński – w czasie pobytu w Chicago, podobnie jak biskup Leszek Sławoj Gwódź i attache wojskowy RP w Waszyngtonie generał Kazimierz Sikorski,
– oraz premier Jarosław Kaczyński, Roman Giertych i Andrzej Lepper, którym Statuy wręczone zostały w Warszawie.
Artysta wykonał także wiele innych rzeźb, które znajdują się w różnych miejscach Ameryki, jako jego dar dla organizacji polonijnych.
Na szczególne podkreślenie zasługują jego prace wykonane specjalnie na aukcje, z których dochód przeznaczony był na rzecz instytucji o ważnej społecznie działalności.
Są to między innymi dwie prace, które za podstawę mają metrowej wysokości postumenty, zdobione klasycznymi ornamentami.
– Popiersie Fryderyka Chopina przeznaczone dla – działającego przy Muzum Polskim w Chicago – Stowarzyszenia im. Jana Ignacego Paderewskiego, krzewiącego w środowisku polonijnym i amerykańskim wspaniałe polskie tradycje: nie tylko muzyczne, ale także polityczne, których wyrazicielem był Paderewski.
– Popiersie kobiety, przeznaczone dla Fundacji Zdrowie Plus, prowadzącej szeroką działalność na rzecz kobiet borykających się ze schorzeniami onkologicznymi. Ta rzeźba jest kolejnym darem artysty, związanym ze szczęśliwym zakończeniem choroby jego żony. Twarz wyrzeźbionej postaci, której miedź nadaje koloryt zdrowej karnacji, wspaniale symbolizuje zwycięstwo kobiety nad groźną chorobą rakową.
Pytany o ogólną ilość dzieł wykonanych w okresie 7-letniego pobytu w USA – niezmiernie pracowity artysta nie jest w stanie tego dokładnie podać, określając to liczbą: ponad 200.
Leonard Szczur w najbliższej przyszłości zamierza otworzyć galerię
w swoim domu w Polsce, w której będzie miał możność prezentować dorobek artystyczny swojego życia, w tym także pokazać na wystawie dzieła znajdujące się na stałe w posiadaniu różnych instytucji
i osób prywatnych, wypożyczając je od nich na okres wystawy.
W jego planach jest także udział w ekspozycjach dzieł sztuki organizowanych przez inne placówki artystyczne zarówno w Ameryce jak i w Polsce.
W galerii polishnews.com:
1.Twórczość Leonarda Szczura, artysty-rzeźbiarza
2.Otrzymane dzieła artysty Leonarda Szczura przez prezydentów, biskupów, polityków…
https://polishnews.com/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=310