Mocne uderzenie Ery Jazzu i Tauron Nowa Muzyka

Era

 

 

Era „ Medeski Martin & Wood  to jeden z najpopularniejszych zespołów jazzowych ostatnich lat – rekomenduje koncerty Dionizy Piatkowski, szef Ery Jazzu. Nie bez powodu najczęstszym odniesieniem jest porównywanie do  legendarnej formacji fusion-jazzu, grupy Weather Report. Niemniej dzisiaj MMW to najwspanialsza kwintesencja szeroko pojmowanego acid – jazzu ,fusion  i jazzowej awangardy  złączonych  impulsywnym  funky oraz energetycznym hip-hopem. To trio plasujące swój nowoczesny jazz między stylistyką fusion, modern-jazzem a modną awangardą. Poza kompozycjami autorskimi MMW przedstawia standardy jazzu oraz brawurowo interpretuje własny repertuar. Popularność i zachwyt u publiczności budowali licznymi koncertami klubowymi oraz wielomiesięcznymi trasami koncertowymi obejmującymi zarówno małe amerykańskie kluby, jak i prestiżowe (europejskie i japońskie) sale koncertowe. Od wielu sezonów trio MMW uznawane jest (np. w ankiecie czytelników i krytyków magazynu Down Beat) za jeden z najważniejszych zespołów „ nowego jazzu ”. Zdobywając ogromną popularność stali się faworytami jazzowego „ young power ” oraz zapowiedzią zmian stylistycznych i brzmieniowych, jakie niosą  ze sobą lata przełom wieków”.

 

 

 

Popularność i zachwyt u publiczności budowali licznymi koncertami klubowymi oraz wielomiesięcznymi trasami koncertowymi obejmującymi zarówno małe amerykańskie kluby, jak i prestiżowe (europejskie i japońskie) sale koncertowe. Od wielu sezonów trio MMW uznawane jest (np. w ankiecie czytelników i krytyków magazynu Down Beat) za jeden z najważniejszych zespołów „nowego jazzu”. Zdobywając ogromną popularność stali się faworytami jazzowego „young power” oraz zapowiedzią zmian stylistycznych i brzmieniowych, jakie niosą  ze sobą lata przełomu wieków.

 

 

Grupa powstała wiosną 1991 roku w nowojorskim Brooklynie. Klawiszowiec John Medeski , perkusista  Billy Martin oraz basista Chris Wood  zaproponowali brzmienie sformatowane tradycją rock- jazzu i fusion  dodając impulsywny nerw modnego hip-hopu. To dla takiej właśnie muzyki stworzono określenie ” avant-groove “, niekonwencjonalnego stylu opartego o najnowocześniejsze brzmienia i rytmiczne skojarzenia. Gdy latem 1991 rok pojawili się  w prestiżowym  nowojorskim klubie Village Gate  wzbudzili  sensację i zachwyt , który natychmiast przełożyli na realizację debiutanckiego albumu “ Notes From Underground ”. W sesji  gościnnie uczestniczyli  także uznani amerykańscy awangardziści: saksofonista  Thomas Chapin oraz  puzonista Bill Lowe. Zgodnie z oczekiwaniami album zebrał doskonałe recenzje i stał się zaczątkiem kariery MMW. Chris Wood zarzucił swoje pomysły realizowane z warsztatową formacja Dumbo. John Medeski przerwał studia w bostońskim New England Conservatory of Music, by stać się bywalcem i ulubieńcem kultowego nowojorskiego klubu Knitting Factory. Początkowo trio zachwycało się akustycznymi możliwościami budowania nowego brzmienia; z czasem Medeski rozbudował swoje instrumentarium, by wnet panować z estrady także  brzmieniem organów Hammonda oraz najnowocześniejszych elektronicznych klawiatur. Akustycznemu brzmieniu kontrabasu oraz rytmicznej perkusji nadano nową, charakterystyczną dla MMW barwę.

 

Liczne koncerty w USA budują doskonała reputację zespołowi, który swoja innowatorską muzyką burzy obowiązujące  dotąd kanony elektrycznego jazzu. Muzyka  jest bliższa  bezpretensjonalnemu  „ groove” oraz mocno rozbudowana ekwilibrystyką elektroniczno -komputerową, wzmacniana licznymi  samples –  smaczkami. Albumy realizowane dla niezależnej Gramavision Disc ( „ It’s A Jungle In Here” , „Friday Afternoon in the Universe”, „Snack-Man”) stają się forpocztą nowej, jazzowej dekady. Trio Medeski – Martin – Wood w połowie lat dziewięćdziesiątych jest już modnym zespołem i atrakcją najważniejszych amerykańskich festiwali. Ukoronowaniem tego okresu jest 8-tygodniowy kontrakt zespołu w bazie nowojorskiego, nowego jazzu – klubie Knitting Factory.

 

 

Nieoczekiwana zmiana dokonuje się w 1998 roku, gdy muzycy podejmują współpracę z legendarną wytwórnia Blue Note Records. Powstają niezwykle ciekawe albumy akustyczne, prezentujące nowe oblicze awangardowego trio. Współpraca z Blue Note Records trwała kilka lat. W 2005 roku muzycy zdecydowali nie kontynuować tego (podobno artystycznie krępującego ich) kontraktu. Wytwórnia, zobligowana swoją polityką wydawniczą, nie chciała wydawać  wszystkich pomysłów, jakie chcieli realizować muzycy . Konsekwencja tej decyzji było zawiązanie własnej oficyny Indirecto Records. To dla Indirecto natychmiast zrealizowali serię albumów „ Radiolarians „ (realizacje w studio poprzedzały trasy koncertowe, gdzie ogrywano nowy materiał ). W 2008 roku ukazał się „ Radiolarians I ”, kolejne dwa albumy pojawiły się rok później. Wyczekujących na nowe wydawnictwa fanów ucieszył także  zestaw „ Radiolarians: The Evolutionary Set”, zawierający trzy płyty studyjne, album koncertowy, z remisami (które stworzyli m.in. DJ Spooky i DJ Logic), podwójny LP z trzech sesji oraz DVD. Publiczność i krytycy byli ukontentowani : najciekawszy zespół dekady wykonał brawurowo swoje artystyczne credo !

 

 

Muzycy trio nawiązali także doskonałą współpracę z gitarzystą Johnem Scofieldem. Współpraca ta zaowocowała nie tylko koncertami, ale przede wszystkim wspaniałymi albumami nagranymi wraz z genialnym gitarzystą. Raz liderem nagrań był John Scofield (album „ A Go Go ), innym razem kwartet lansowany jako MSMW ( albumy „ Out Louder  ” oraz koncertowy „ In Case the World Changes Its Mind ” ). Jako kwartet  Medeski- Scofield- Martin & Wood stali się także atrakcja licznych festiwali europejskich, choć najpełniej funkcjonują jako trio MMW. W zespole niewątpliwym liderem jest multiinstrumentalista John Medeski. Pianista trio to wirtuoz organów Hammonda i innych instrumentów klawiszowych . Gra m.in. na fortepianie, organach Hammonda ,melodyce , melotronie , klawinecie, ARP String Ensemble, fortepianie elektrycznym Wurlitzera, syntetyzerze Moog Voyager, organach Wurlitzera  i syntetyzerze Yamacha. Choć kojarzony jest głownie jako weteran nowojorskiej sceny awangardowej ( pracuje  z Johnem Zornem, Marc’em Ribotem, Johnem Lurie, Stevem Bernsteinem),to  koncertuje także z gospel-rockową formacją The North Missisippi All Stars, pojawia się w koncertach The Dirty Dozen Brass Band, w folk-bluesowym zespole The Wood Brothers ( MMW + brat Chrisa, Oliver Wood). Współpracuje  z T-Bone Burnettem, K.D.Lang, Maceo Parkerem. Największą popularność i uznanie zyskał  jednak jako lider  formacji Medeski- Martin-Wood .

 

Mnogość cytatów z historii muzyki przekładana jest na fortecę instrumentów klawiszowych, bas i perkusję,  eklektyzm w podejściu do materii dźwiękowej, paletę barw i brzmień godną najbardziej nowatorskich twórców electro i nu-jazzu. Wszystko to powoduje, że trzech zaprzyjaźnionych ze sobą instrumentalistów doskonale rezonuje i współpracuje z publicznością pojawiając się ze swoją muzyką na estradach wykraczających daleko poza pojęcie ortodoksyjnego jazzu. Medeski Martin & Wood doskonale połączyli bowiem to, co w muzyce improwizowanej najważniejsze: niebanalną i nowocześnie brzmiącą rytmikę oraz groove, owe charakterystyczne i rozpoznawalne brzmienie trio, oryginalne kompozycje, chwytliwe tematy oraz energetyczne improwizacje. W ich muzyce słychać największych: Jamesa Browna, Duke’a Ellingtona, Sun Ra, Johna Coltrane’a, Sly and Familly Stone, Herbie’go Hancocka, Weather Report, EL & P, Hendrixa i oczywiście legendę jazzowych organów Jimmy’ego Smitha.

                   

Każdy koncert Medeski, Martin & Wood to kilkadziesiąt minut doskonale przemyślanego i wyreżyserowanego szaleństwa, podróż przez różne style i gatunki. Wirtuozeria trójki muzyków pozwala przeskakiwać w obrębie jednego utworu od akustycznego techno na bas i dwa klawisze fortepianu do kompletnie atonalnych fragmentów, których nie powstydziliby się najwięksi mistrzowie free-jazzowej awangardy spod znaku Ornette’a Colemana czy Erica Dolphy’ego. Zespół od lat nie ustaje w poszukiwaniach nowych środków wyrazu, włączając do swojego repertuaru zarówno klasyczne tanga Astora Piazzoli, jak i punkowe numery The Stooges. Nic więc dziwnego, że to właśnie ich uznaje się za jedną z najważniejszych grup w obrębie sceny nu-jazzowej i nu-soulowej oraz głównych inspiratorów nurtu, z którego na przełomie wieków wyrosły takie zjawiska, jak The Menahen Street Band czy El Michels Affair.

 

Billy Martin, perkusista MMW twierdzi, że „ sukcesem zespołu jest to, że podziwiamy się nawzajem, stanowimy rodzinę i jesteśmy po prostu przyjaciółmi, którzy uwielbiają improwizację, dobrą zabawę i eksperymenty muzyczne”. Natomiast pianista John Medeski dodaje: jesteśmy zespołem, staramy się stworzyć pewną energię razem. Staramy się dotrzeć do określonego miejsca i publiczności. W każdym miejscu jest inaczej i to się czuje. Staramy się być na to jak najbardziej otwarci.

 

Amerykańskie media określiły trio Medeski – Martin – Wood najważniejszych zespołem nowoczesnego jazzu ostatnich dekad. Nie bez powodu najczęstszym odniesieniem było porównywanie do  legendarnej formacji fusion-jazzu, grupy Weather Report. Niemniej dzisiaj MMW to najwspanialsza kwintesencja szeroko pojmowanego acid-jazzu ,fusion  i jazzowej awangardy  złączonych  impulsywnym  funky oraz energetycznym hip-hopem.

 

Medeski  Martin  Wood

 

19.04.2012, godz.20.oo  – Warszawa – Palladium

22.04.2012 .godz.19.oo  – Chorzów – Teatr Rozrywki

 

Więcej: www.jazz.pl < http://www.jazz.pl>

 

Bilety:

www.Ticketpro.pl < http://www.Ticketpro.pl>

www.Eventim.pl < http://www.Eventim.pl>

www.ebilet.pl < http://www.ebilet.pl>